Kennis- en beleefdag 16 maart 2023 - Volzet

Op donderdag 16 maart 2023 organiseren we op de Sportinnovatiecampus in Brugge een kennis- en beleefdag over augmented reality (AR) in de sport. Op het programma staan interactieve inspiratiesessies over wat AR in sport te bieden heeft, en demonstraties en initiaties van AR-toepassingen in sport en bewegen. We openen op de kennis- en beleefdag ook onze HADO-arena, in samenwerking met Howest, de nieuwste aanwinst voor het innovatieve aanbod van de Sportscube for Active Gaming, die je dan zelf in primeur kan komen uitproberen.

 

Bij AR-technologie worden elementen digitaal toegevoegd aan een live – direct of indirect – beeld van de werkelijkheid. Er bestaan zowel in Vlaanderen als daarbuiten al heel wat interessante sport- en beweegtoepassingen met augmented reality, en het potentieel ervan om de sportbeleving te vergroten lijkt eindeloos. De technologie wordt ook steeds laagdrempeliger, waardoor er ook voor jouw sportfederatie, -dienst of -organisatie ongetwijfeld al mogelijkheden zijn om augmented reality in te zetten om je werking te verbeteren of je aanbod te vergroten.

Wat is HADO?

HADO is de eerste teamsport in AR waar er al EK’s en WK’s van georganiseerd worden. Het is een unieke, toegankelijke en leuke combinatie van sport en gaming, die onstond in Japan. We kunnen HADO het best omschrijven als een intensieve en strategische 3 vs. 3 versie van trefbal met behulp van augmented reality.

Vijf veelbelovende AR-projecten

Op deze kennis- en beleefdag zullen we naast heel wat andere informatie en inspiratie over wat AR in sport te bieden heeft, vijf experimentele AR-projecten die Sport Vlaanderen momenteel ondersteunt demonstreren. De projectontwikkelaars komen zelf toelichten hoe hun traject tot nu toe geweest is en waar de ambities liggen voor de toekomst. Het gaat om CityLegends, Lightning, Familie Fit, JUP en RIDE-AR. Onderaan deze webpagina vind je een omschrijving van de projecten.

Programma

10.00 uur: Onthaal

10.30 uur: Welkomstwoord door Brecht De Vos, directeur Kennis- en Innovatiecentrum Sport, Sport Vlaanderen

10.45 uur: Keynote over AR in de sport door Vicky Vermeulen, onderzoekscoördinator DAE-Research, Howest

11.15 uur: Opening en demo HADO

11.30 uur: Voorstelling van de vijf experimentele AR-projecten

12.45 uur: Walking lunch

13.30 uur: Interactieve parallelsessies met korte pauze

  • A Initiatie HADO
  • B Beleving Sportscube for Active Gaming
  • C Expo AR-projecten & Sportinnovatiemobiel

15.15 uur: Netwerkreceptie

16.00 uur: Einde

Locatie

Sportinnovatiecampus, Sport Vlaanderen Brugge

Nijverheidsstraat 112

8310 Brugge

Organisatie en contact

De kennis-en beleefdag is een organisatie van het Kennis- en Innovatiecentrum Sport (KICS) van Sport Vlaanderen.

 

De inschrijvingen werden afgesloten.

 

Stuur voor meer informatie een bericht naar innovatielab@sport.vlaanderen 

Overzicht AR-projecten

Na de experimentele projectoproep voor virtual reality (VR) games in de sport, lanceerden we eind 2020 een projectoproep voor augmented reality (AR) games die aanzetten tot meer sporten en bewegen. Deze technologie is intussen zo ver ontwikkeld dat er effectief interessante AR-toepassingen bestaan die een meerwaarde kunnen bieden voor het sport- en beweeglandschap in Vlaanderen. Het aanbod van deze producten op de markt is echter nog beperkt. Bovendien zijn er nog weinig sportorganisaties die er, om diverse redenen, durven op inzetten. De grootste drempels zijn vaak een gebrek aan kennis of middelen.

 

Met onze experimentele projectsubsidies brengen we gameontwikkelaars en de Vlaamse sportsector bij elkaar, zodat er nieuwe samenwerkingen kunnen ontstaan die een verrijking zijn voor het sport- en beweegaanbod. Met de projectoproep ondersteunen we nu vijf innovatieve projecten die als eindproduct een AR-game met een duidelijke sport- of beweegcomponent hebben. Aan de hand hiervan willen we onderzoeken welke mogelijkheden augmented reality biedt om mensen effectief aan te zetten tot meer sporten en bewegen.

CityLegends

ITP Agency, GymFed en Skate Vlaanderen

CityLegends is een urban community platform waarin social media, gamification en straatelementen gecombineerd worden. Jongeren worden gestimuleerd, verenigt en verbonden via Urban Sports & Culture met disciplines zoals skateboarden, BMX en parkour. In CityLegends is de openbare ruimte jouw speelveld. Je hebt de mogelijkheid om via een location based applicatie opdrachten aan te maken en uit te voeren op een plek waar jij wil. Dat kan bijvoorbeeld een voetbalveld, een skatepark of een speeltuin zijn. Je kunt de opdrachten zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt, deze uitvoeren, filmen, uploaden naar het sociale platform en andere gebruikers uitdagen om de opdracht beter te doen. De toevoeging van augmented reality geeft de gebruiker nog meer mogelijkheden en creativiteit voor het bedenken en uitvoeren van sporten of bewegingsopdrachten. Zo kan je AR-objecten toevoegen aan een parcours, en kan je bijvoorbeeld door vuur skaten.

Lightning

Lifelike en Home Solutions Soenens Cycling Team

Lifelike en Home Solutions Soenens Cycling Team sloegen de handen in elkaar om met AR-technologie het hometraining-platform van de toekomst te bouwen, LIGHTNING genaamd.

Familie Fit

Gezinssport Vlaanderen en Moonmonster

Familie Fit beweegapp is een AR-game die als doel heeft om gezinnen buiten op een leuke en laagdrempelige manier in beweging te krijgen. Het kan overal toegepast worden. Het omvat twee beweegcomponenten: Wandelen, dat door toevoeging van een verhaallijn en game-elementen op basis van AR aantrekkelijker wordt gemaakt voor het hele gezin, en extra beweegopdrachten, die deelnemers tot een goed einde moeten brengen om verder te kunnen in het spel.

JUP

Appwise BVBA en Wandelsport Vlaanderen

JUP is een virtuele AR-buddy die spelers motiveert tot bewegen of sporten. Elke speler wordt afhankelijk van zijn of haar fitheid, doelen en beperkingen in een gepast niveau geplaatst. Op basis van deze parameters krijg je adaptieve beweeg- en/of sportoefeningen aangeboden. Om een hoger niveau te bereiken kan de speler punten verzamelen door bepaalde afstanden te wandelen (van 100 meter tot 25km), oefeningen (van lichte stretchoefeningen tot cross-fit) uit te voeren of kennisvragen (gericht op blessurepreventie) op te lossen.

RIDE-AR

DAE Studios, DAE Research en Skate Vlaanderen

RIDE-AR – an augmented Half Pipe Experience – verrijkt de bestaande indoor half-pipe met interactieve projectie in combinatie met state-of-the-art tracking hard- en software. Door middel van deze innovatieve toegevoegde laag kunnen we via gamification op een laagdrempelige manier de correcte technieken bij beginnende skaters gaan aanleren, en ervaren skaters laten strijden tegen elkaar aan de hand van minigames.