Waarom sport op het werk?

Onderzoek heeft het al meermaals aangetoond: ondernemingen die investeren in de gezondheid van hun werknemers zijn productiever en ze besparen massa’s geld en energie. Fitte werknemers zijn niet alleen gezonder, ze voelen zich ook beter, hebben minder last van stress en ze zijn minder vaak ziek. Daarom investeerden al heel wat grote ondernemingen in sportfaciliteiten voor hun werknemers.

 

Met ons actieplan 'Sport op het werk' willen we ook kleine en minder grote ondernemingen de kans geven om hun werknemers meer te laten bewegen en meer aan sport te laten doen op de werkvloer, want dat komt niet alleen hun gezondheid ten goede, maar ook de sfeer op het werk. En daar is iedereen bij gebaat.

 

Heel wat werkgevers stimuleren hun personeel om gezonder te leven en meer te bewegen. Fruitmanden op kantoor, sport- en cultuurcheques, en ja, steeds meer ondernemingen geven hun werknemers de kans om te sporten op het werk.

 

Wil jij een van hen zijn? Onthoud dan vooral dat er voor elk budget een oplossing bestaat. We helpen je graag met massa’s tips en ideeën.

Sport op het werk, hoe begin je eraan?

Voor je van start gaat met acties op het werk, vorm je je het best eerst een juist beeld van je werknemers. Bewegen ze vaak? Sporten ze al? Waarom sporten ze? En wat verwachten ze van hun werkgever op dat gebied?

 

Met onze gratis sport- en beweegscan, een digitale enquête die je onder het personeel verdeelt, brengen we een aantal sportieve basisgegevens in kaart. Het is de ideale start om je werknemers te laten sporten en bewegen. Met het resultaat ervan kan je gericht aan de slag.

Wat verstaan we allemaal onder sport op het werk?

Bij Sport op het Werk denken we niet alleen aan acties en initiatieven op de werkvloer. Ook acties die medewerkers stimuleren tot een actiever woon-werkverkeer of initiatieven waarbij het accent vooral ligt op samen sporten en bewegen kaderen allen binnen het concept Sport op Werk.

Naar het werk

Dit zijn initiatieven die meer medewerkers willen aanzetten om te kiezen voor een actieve woon-werkverplaatsing, zoals bijvoorbeeld het aanbieden van een fietspremie en veilige fietskledij en het voorzien van een beveiligde fietsenstalling.

fiets_naar-werk.jpg

Op het werk

Hieronder verstaan we acties die bijdragen tot meer sporten en bewegen op en in de omgeving van de werkplek, zoals o.a. de organisatie van (laagdrempelige) lessenreeksen, acties met als doel het doorbreken van sedentair gedrag (bv. lunchwandelingen, dynamisch kantoormeubilair) en het voorzien van douches en kleedkamers.

lessenreeks.jpg

Met het werk

Tot slot kan je ook inzetten op de sociale en verbindende factor van sport door initiatieven te organiseren die bijdragen tot een goede werk- en teamsfeer en die je onderneming een dynamische uitstraling geven. Voorbeelden hiervan zijn deelnamen aan bedrijfssportcompetities, sportevenementen en een sportieve personeelsdag. 

teamevent.jpg