schoolsport3.jpg

Scholen

De leukste scholen doen aan sport

Lancering schoolsportcampagne ‘Wie sport, die wint’

27/09/2022

Vandaag lanceren we samen met MOEV en Vlaams minister van Sport en Onderwijs Ben Weyts de campagne ‘Wie sport, die wint’. Met deze actie willen we kinderen prikkelen om meer te sporten en te bewegen op en rond de school.

Vlaamse kinderen en jongeren sporten en bewegen véél te weinig. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 80% van de schoolgaande jeugd de beweegnorm niet haalt. Het advies is dat jongeren tussen 6 en 17 jaar een uur matig tot intensief sporten per dag. Daarom is het noodzakelijk om hen te prikkelen om meer te sporten en te bewegen.

Gelukkig bestaat er al een uitgebreid aanbod aan sport- en beweegactiviteiten op en rond de school. Het is dus vooral een kwestie om de jongeren te motiveren om deel te nemen aan dat soort activiteiten.

Wie sport, die wint.

Daarom lanceren MOEV, Sport Vlaanderen en Vlaams minister van Sport en Onderwijs Ben Weyts de campagne ‘Wie sport, die wint’. “Met deze activerende slogan willen we kinderen enthousiasmeren en stimuleren om meer te bewegen. Winnen met sport is zoveel meer dan alleen een wedstrijd winnen. Je kan er je lichamelijke conditie mee op peil houden, maar het is ook de ideale manier om vrienden te maken, om leerstof te verwerken en om het hoofd leeg te maken. Sporten op school is voor velen een opstap om ook na de schooluren een sportclub op te zoeken.”, zegt Vlaams minister van Sport Ben Weyts.

Een campagne met de impact van een meteoor.

Om die boodschap op een toffe manier over te brengen naar de schoolgaande jeugd, werd er een hedendaagse cover van ‘Opzij, opzij, opzij’ van Herman van Veen gemaakt. Een aanstekelijk muzieknummer waarop je onmogelijk kan blijven stilstaan. Voor de zang van het nummer werd een beroep gedaan op één van Vlaanderens populairste artiesten van het moment: Metejoor. “Als voormalig leerkracht lichamelijke opvoeding besef ik als geen ander het belang van sport en beweging voor kinderen en jongeren. Ik heb dan ook geen seconde getwijfeld om mijn schouders mee onder deze campagne te zetten.”

En we blijven doorgaan

De campagne gaat van start op dinsdag 27 september. Vanaf dan zal het lied te horen zijn op tv, social media, in bioscopen en ook op de streamingdiensten. Bij dat nummer horen natuurlijk beelden die even fris en uitnodigend zijn als het lied zelf. Daar zorgen een aantal toffe geanimeerde figuurtjes voor. Via diezelfde personages brengen MOEV, Sport Vlaanderen en minister Ben Weyts hun boodschap ook over op affiches die ze verdelen op alle scholen.

Het volledige lied kan beluisterd worden op Spotify en op Youtube. Als kers op de taart lanceert MOEV ook een dansje op het nummer. Daarmee kunnen jongeren zichzelf uitleven op TikTok en Instagram, maar daarnaast biedt het ook mogelijkheden op de scholen. Dansen kan tijdens een les lichamelijke opvoeding, tijdens de pauze of gewoon om de dag actief te beginnen.


Sport Vlaanderen is actief op social media