Virtual Reality-games die aanzetten tot sporten en bewegen

Subsidies voor 3 Virtual Reality games

De Vlaamse minister van sport heeft 375.000 euro toegekend in het kader van de projectoproep Virtual Reality-games in het sport en beweegbeleid. Na een jurybeoordeling werden drie projecten geselecteerd die zich duidelijk onderscheidden van de andere zeven ingediende projecten. De beoordelingscommissie was bij elk van de drie projecten enthousiast over het spelconcept en het verhaal achter de game, over de mogelijkheden van het product om te inspireren en motiveren tot bewegen of sporten en de bruikbaarheid binnen de sportsector.

Doel

Deze projectoproep was geïnspireerd op het Gamefonds, maar heeft een eigen sportspecifieke doelstelling. We ondersteunen projecten die als eindproduct een Virtual Reality-game met een duidelijke sport- of beweegcomponent hebben. Aan de hand hiervan willen we kunnen nagaan welke mogelijkheden Virtual Reality (VR) biedt om mensen effectief aan te zetten tot meer sporten en bewegen.

Met ‘Virtual Reality-game’ bedoelen we een interactief spel in een virtuele omgeving dat kan worden gespeeld door een of meerdere spelers op een digitaal platform zoals pc of spelconsole, met VR-technologie. In het kader van deze oproep moet de te ontwikkelen game ook een beweegcomponent bevatten die in voldoende mate aanzet tot intensief bewegen of sporten. Strikt genomen gaat het dus over VR-exergames, maar in deze oproep spreken we verder kortweg over VR-games. Bovendien moeten sportorganisaties de VR-games makkelijk kunnen opnemen in hun sportaanbod.

Timing

De eindproducten zullen in het najaar van 2021 als testversie in de praktijk kunnen worden getest bij de betrokken partners en in de Sportinnovatiecampus van Sport Vlaanderen Brugge.

VR en voetbal (2).jpg

Ontdek de goedgekeurde projecten

Steun kon enkel worden aangevraagd door een sportorganisatie of een gameontwikkelaar die een onderlinge samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten.

1. Aerodisc VR van Lugus Studios en Diabolic Heaven Ulitimate Frisbee Club Hasselt

Aerdodisc VR is een Virtual Reality project gebasseerd op de Ultimate Frisbee sport. Het spel focust op individuele oefensessies van de sport, niet zozeer op de competitieve team-gebaseerde speelsessies. In Aerodisc VR leert de speler verschillende worpen, waarbij het de bedoeling is de juiste houding, grip en armbeweging onder de knie te krijgen. Het resultaat van deze worpen zal fysisch correct gesimuleerd worden om een realistisch en authentiek gevoel te geven. Het spel leert deze worpen aan op basis van instructies en voorbeelden tijdens een training en de speler kan de verschillende technieken hanteren in een reeks van casual mini-games. Voor dit pre-productietraject richten ze zich op de ontwikkeling van de technische basis, de grafische vormgeving en de user interface, om zo tot een speelbaar gameplayprototype te komen.

2. VR roei exergame van Salty Lemon Entertainment en de Vlaamse Roeliga:

Desondanks het feit dat roeien een goede full-body workout is met weinig belasting voor de gewrichten, is het geen veel beoefende sport omdat mensen niet instinctief de juiste techniek toepassen (op de ergometer). Verder ervaren professionele roeiers een gebrek aan real-time feedback over hun prestaties op de ergometer, en is de ergometer een wat saaie bedoening na verloop van tijd. Met de VR roei exergame willen zij dit veranderen.

De VR roei exergame zal een initiatie voorzien door middel van een virtuele coach om mensen de goede vorm aan te leren om letsels te vermijden. Verder zijn er recreatieve minigames voorzien en een zen mode waar de speler op zijn eigen tempo kan roeien in een aangename omgeving. Ten slotte is er voor de sporters uitgebreide real time feedback waardoor zij hun sportprestaties kunnen optimaliseren tijdens hun training.

3. Hyperball van Triangle Factory, The Park Entertainment en Sportwerk Vlaanderen

Hyper Ball is een intensieve virtual reality balsport in een futuristische setting. Denk aan een spannende mix van handbal, basketball en de videogame Rocket League. Met Hyper Ball willen Triangle Factory, Sportwerk Vlaanderen en The Park Entertainmen de handen in elkaar slaan om VR en sport bij elkaar te brengen in een unieke ervaring en toegankelijk te maken voor een groot publiek.

Met de VR-expertise van Triangle Factory, het netwerk van Sportwerk Vlaanderen en de PR van The Parkplayground heeft Hyper Ball alles in huis voor een succesvolle Vlaamse lancering. Een ideale testmarkt om nadien de game verder internationaal te schalen als de eerste 'echte' VR sport?

 

Deze pagina delen