Wil je ook zelf meer sporten en bewegen op het werk? Klaar om aan de slag te gaan?

Wij helpen je op weg met onderstaand stappenplan.

Creëer een draagvlak

  1. Zorg ervoor dat je plan gedragen wordt: zowel bottom up, als topdown.
  2. Communiceer rond je intenties rond sporten en bewegen op het werk.
  3. Overtuig zelf met facts en figures.
  4. Organiseer een motiverende infosessie omtrent het waarom, de voordelen van sport op het werk en wat fitte en gezonde medewerkers betekenen voor de organisatie.
  5. Gebruik mooie praktijken van andere bedrijven als inspiratie en ter ondersteuning van je opstart.
  6. Zoek geïnteresseerden (soulmates) die deel willen uitmaken van een werkgroep, zo creëer je een groter draagvlak.

Scan je onderneming

  1. Doe een selfscan van de onderneming in overleg met HR of de personeelsdienst
    1. Welke (fiscale) voordelen voorziet de werkgever reeds voor de werknemers?
      Is er bv. een fietsvergoeding, zijn er flexibele werktijden, …
    2. Hoe zit het met het algemeen ziekteverzuim? Wat zijn de tendensen?
    3. Hoe zit het met de mobiliteit (verplaatsingsgedrag) van het personeel? Verplaatsen ze zich voornamelijk actief of passief en wat is de gemiddelde woon- werkafstand?
  2. Doe de Sport- en beweegscan van Sport Vlaanderen, hiermee breng je de sportieve noden en behoeften in kaart, zowel naar, op en met het werk.
  3. Analyseer en trek conclusies

Actie

  1. Maak op basis van de noden en behoeften een actieplan op, focus hierbij op verschillende pijlers:
    1. Naar werk
      Initiatieven die bijdragen tot meer personeelsleden die kiezen voor een actieve woon-werkverplaatsing.
      Bv. Fietsvergoeding, beveiligde fietsenstalling, veilige fietskledij.
    2. Op het werk
      Acties die bijdragen tot meer sport op het werk.
      Bv. Organisatie van (laagdrempelige) lessenreeksen, acties met als doel het doorbreken van sedentair gedrag (lunchwandelingen, dynamisch kantoormeubilair), douches en kleedkamers voorzien.
    3. Met het werk
      Initiatieven die bijdragen tot een goede werk- en teamsfeer en die je onderneming een dynamische uitstraling geven.
      Bv. Een sportieve personeelsdag, samen deelnemen aan sportevenementen of sportcompetities.
  1. Ga voor een holistische, breed gedragen aanpak. Stel een aanbod op voor iedereen en bij voorkeur zo laagdrempelig mogelijk: zowel beweeg- als sportieve acties.

  2. Werk op maat van en in functie van de context en de mogelijkheden van de onderneming: bedienden vs. arbeiders; kantoorwerk vs. fysieke job, vaste uren vs. glijdende werktijden; één vestiging vs. verschillende afdelingen, ….

  3. Werk met thema’s bij de uitwerking van je actieplan (bv. 1 thema per seizoen): fit de zomer in, actief de winter door, meimaand is fietsmaand, ….
    Je kan dan verschillende componenten onder het thema plaatsen.
    Bv. Voor het thema “Fit de zomer in”: smoothies op het werk, lunchwandelingen, maand zonder frisdrank, ….

Communiceer

  1. Communiceer het aanbod, maar ook waar je naartoe wil, wat de planning is en wie de trekkers zijn.
  2. Breng collega’s in beeld om zo anderen aan te zetten. Zorg voor diversiteit zodat iedereen zich aan gesproken voelt.
  3. Maakt gebruik van alle beschikbare kanalen: intranet, nieuwsbrief, mailing, affiches,...
  4. Gebruik de tools van Sport Vlaanderen: stickers, voetstapstickers, opdrukaffiche om acties kenbaar te maken,…
  5. Communiceer ook extern, toon je bedrijf als een dynamische organisatie: laat zien dat gezondheid van de medewerkers een onderdeel is van het bedrijfsbeleid.
    Bv. veilige fietskledij met logo, deelname in aan sportevents in sportkledij met logo.
  6. Maak gebruik van sociale media.
  7. #sportersbelevenmeer

Meten = weten

Meten is weten. Een evaluatie lijkt logisch, maar ontsnapt toch vaak aan de aandacht. Nochtans heeft het heel wat voordelen:

  • Je ziet wat je actieplan heeft opgeleverd.
  • Je ontdekt wat wel en niet werkt: welke acties zijn een succes en welke worden beter niet herhaald.
  • Het toont je hoe je het beleid kunt bijsturen.
  • Je kan de medewerkers opnieuw motiveren door hen te laten zien dat hun inspanningen iets opleveren.
  • Het helpt je om nieuwe investeringen bij het management te argumenteren.

Wat kan je zoal evalueren?

  • Tevredenheid: hoe hebben de medewerkers het project beleefd en ervaren?
  • Het proces: wat is er gebeurd, hoe is het verlopen en waarom liep het zo?
  • Het effect: zijn de doelstellingen bereikt?
  • De kennis, het gedrag, de vaardigheden en de levensstijl van de werknemers.
  • De productiviteit, absenteïsme en teamsfeer binnen de onderneming.