Verschillende handen op elkaar van multiculturele groep mensen
Beleidsrelevant onderzoek sport

Optimaliseren van de prijsstrategie voor sportclubs

Wisemen ontwikkelde in opdracht van Sport Vlaanderen en in nauwe samenwerking met de Vlaamse Sportfederatie, Netwerk Lokaal Sportbeleid en Sportwerk Vlaanderen 4 instrumenten voor sportclubs om hun prijsstrategie te optimaliseren. Iedereen kan deze tools gratis downloaden en gebruiken.

De focus ligt daarbij op het versterken van de communicatiestrategie van sportclubs naar hun leden en klanten en/of een traject om product- en prijsstrategie te verbeteren: Op welke manier kan ik mijn sportproduct sterker in de kijker zetten of eenvoudige aanvullende opties aanbieden (zoals sportkledij, een vrije training, een recreatief aanbod, gebruik van de kantine,…)?

1 - Stappenplan voor een sterke strategie rond je product en prijs

Waarom is dit waardevol voor je sportclub? Met het stappenplan kijken we naar het totaalaanbod van je sportclub; je sportaanbod en de prijzen die je hanteert. Zijn er kansen om je bestaande aanbod beter uit te spelen? Is er een doelgroep die je nog kan aanspreken? Met een duidelijk inzicht in de kosten en opbrengsten van je sportaanbod kan het stappenplan je helpen je sportaanbod aan te passen op de wensen van je (nieuwe) leden en klanten.

Wat houdt de tool in? We gaan in op de driehoek sportaanbod, kostprijs en doelgerichte communicatie. Hoe pakt je club het aan en welke mogelijkheden zijn er om dit te optimaliseren? Allereerst wordt het bestaande sportaanbod van de club onder de loep genomen, waarbij de diverse diensten die een club aanbiedt visueel gekoppeld worden aan de doelgroepen die de club bedient. Dit aanbod wordt daarna vergeleken met dat van nabijgelegen concurrenten. Verder zal in het tweede deel gefocust worden op het identificeren van specifieke doelgroepen waarop de club zich mogelijks wil richten in de toekomst, in combinatie met een evaluatie van de huidige kosten en opbrengsten. Deze stap zal de club in staat stellen om een optimale prijsstrategie te ontwikkelen en te overwegen welke prijsstelling het beste past bij elke doelgroep. Ten slotte wordt in het derde deel de communicatiestrategie rond deze prijsstelling beoordeeld, ondersteund door praktische tips en adviezen.

2 - Op weg naar verschillende formules voor je product en prijs

Waarom is dit waardevol voor je sportclub? Wil je meer diversiteit in je sportaanbod brengen? Wil je nieuwe doelgroepen aanspreken of je sport ook op een recreatievere manier aanbieden? Mogelijks kan je eenvoudig met je huidige aanbod meerdere sportieve producten of diensten aanbieden. Samen zoeken we uit of je huidige of nieuwe leden kan verleiden met een ruimer sportaanbod.

Wat houdt de tool in? Bij dit tweede beleidsinstrument wordt onderzocht hoe sportclubs kunnen omgaan met meerdere prijsniveaus. Concreet dagen we je uit om je huidige prijsstrategie te analyseren en de mogelijke parameters te bespreken waarmee gedifferentieerd kan worden op maat van bepaalde doelgroepen of klanten. Dit zal niet alleen leiden tot een laagdrempeliger aanbod voor specifieke doelgroepen, maar ook zorgen voor een betere afstemming van de prijzen op de betalingsbereidheid van je leden of klanten.

3 - Checklist voor je website

Waarom is dit waardevol voor je sportclub? Wil je je sportieve aanbod niet wijzigen maar sterker communiceren met (nieuwe) leden? Dan kan deze tool helpen om de essentie van je sportaanbod in het oog te laten springen. Je kan maar één keer een goeie online eerste indruk maken.

Wat houdt de tool in? Met de checklist voor de website willen we vanuit de bril van (nieuwe) leden of klanten kijken welke informatie essentieel is om te ontsluiten. Concreet bieden we de gelegenheid om naar de websites van verschillende sportclubs te kijken welke verbeteringen wenselijk zijn. Hoe krijg je de essentiële info laagdrempelig bij je potentieel lid?

4 - Communicatietips voor een doeltreffende prijsstrategie

Waarom is dit waardevol voor je sportclub? We geven specifieke communicatietips die je helpen om je argumenten in communicatie en sociale media te versterken. Met een nieuwe blik op je communicatiestijl onderzoeken we samen wat de wensen van je doelpubliek zijn.

Wat houdt de tool in? Je krijgt via dit traject slimme suggesties voor je club om effectief te communiceren over de prijsstrategie. Startend vanuit het stappenplan (zie tool 1) zal speciale aandacht worden besteed aan het gedeelte over communicatiestrategie. Praktische tips en adviezen helpen je sportclub effectiever te communiceren. Deze sessie is interessant voor sportclubs die hun prijzen of hun aanbod op korte termijn niet willen wijzigen, maar het huidige aanbod wel beter uit de verf willen laten komen.