Virtual vs. Augmented Reality games
Subsidies voor 3 Virtual Reality games
In 2019 kende de Vlaamse minister van sport 375.000 euro toe in het kader van de projectoproep Virtual Reality-games in het sport en beweegbeleid. We zochten projecten die als eindproduct een Virtual Reality-game met een duidelijke sport- of beweegcomponent hebben. Steun kon enkel worden aangevraagd door een sportorganisatie of een gameontwikkelaar die een onderlinge samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten. Na een jurybeoordeling werden drie projecten geselecteerd die zich duidelijk onderscheidden van de andere zeven ingediende projecten. De beoordelingscommissie was bij elk van de drie projecten enthousiast over het spelconcept en het verhaal achter de game, over de mogelijkheden van het product om te inspireren en motiveren tot bewegen of sporten en de bruikbaarheid binnen de sportsector.

De goedgekeurde projecten
1. Aerodisc VR van Lugus Studios en Diabolic Heaven Ulitimate Frisbee Club Hasselt
Aerdodisc VR is een Virtual Reality project gebasseerd op de Ultimate Frisbee sport. Het spel focust op individuele oefensessies van de sport, niet zozeer op de competitieve team-gebaseerde speelsessies. In Aerodisc VR leert de speler verschillende worpen, waarbij het de bedoeling is de juiste houding, grip en armbeweging onder de knie te krijgen. Het resultaat van deze worpen zal fysisch correct gesimuleerd worden om een realistisch en authentiek gevoel te geven. Het spel leert deze worpen aan op basis van instructies en voorbeelden tijdens een training en de speler kan de verschillende technieken hanteren in een reeks van casual mini-games. Voor dit pre-productietraject richten ze zich op de ontwikkeling van de technische basis, de grafische vormgeving en de user interface, om zo tot een speelbaar gameplayprototype te komen.
2. VR roei exergame van Salty Lemon Entertainment en de Vlaamse Roeliga:
Desondanks het feit dat roeien een goede full-body workout is met weinig belasting voor de gewrichten, is het geen veel beoefende sport omdat mensen niet instinctief de juiste techniek toepassen (op de ergometer). Verder ervaren professionele roeiers een gebrek aan real-time feedback over hun prestaties op de ergometer, en is de ergometer een wat saaie bedoening na verloop van tijd. Met de VR roei exergame willen zij dit veranderen.
De VR roei exergame zal een initiatie voorzien door middel van een virtuele coach om mensen de goede vorm aan te leren om letsels te vermijden. Verder zijn er recreatieve minigames voorzien en een zen mode waar de speler op zijn eigen tempo kan roeien in een aangename omgeving. Ten slotte is er voor de sporters uitgebreide real time feedback waardoor zij hun sportprestaties kunnen optimaliseren tijdens hun training.
3. Hyperball van Triangle Factory, The Park Entertainment en Sportwerk Vlaanderen
Hyper Ball is een intensieve virtual reality balsport in een futuristische setting. Denk aan een spannende mix van handbal, basketball en de videogame Rocket League. Met Hyper Ball willen Triangle Factory, Sportwerk Vlaanderen en The Park Entertainmen de handen in elkaar slaan om VR en sport bij elkaar te brengen in een unieke ervaring en toegankelijk te maken voor een groot publiek.
Met de VR-expertise van Triangle Factory, het netwerk van Sportwerk Vlaanderen en de PR van The Parkplayground heeft Hyper Ball alles in huis voor een succesvolle Vlaamse lancering. Een ideale testmarkt om nadien de game verder internationaal te schalen als de eerste 'echte' VR sport?
Next step: Augmented reality Games
Na de experimentele projectoproep voor Virtual Reality games in de sport, lanceerden we eind 2020 een projectoproep voor Augmented Realty games die aanzetten tot meer sporten en bewegen. Deze technologie is intussen zo ver ontwikkeld dat er effectief interessante Augmented Reality toepassingen bestaan die een meerwaarde kunnen bieden voor het sport- en beweegbeleid in Vlaanderen. Het aanbod van deze producten op de markt is echter beperkt. Bovendien zijn er nog weinig sportorganisaties die, om diverse redenen, durven inzetten op deze opportuniteiten. De grootste drempels zijn vaak een gebrek aan kennis of middelen. Met onze experimentele projectsubsidies brengen we gameontwikkelaars en de Vlaamse sportsector bij elkaar, zodat er nieuwe en innovatieve mogelijkheden gecreëerd worden, die een verrijking kunnen zijn voor het sport- en beweegaanbod. We ondersteunen zo 5 innovatieve projecten die als eindproduct een Augmented Reality game met een duidelijke sport- of beweegcomponent hebben. Aan de hand hiervan willen we kunnen nagaan welke mogelijkheden Augmented Reality biedt om mensen effectief aan te zetten tot meer sporten en bewegen.
CityLegends, ITP Agency, GymFed en Skate Vlaanderen
In CityLegends is de openbare ruimte jouw speelveld. Hier heb je de mogelijkheid om via een location based app opdrachten aan te maken en uit te voeren op een plek waar jij wilt. Dit kan een voetbalveld zijn, een skatepark of juist een speeltuin. Je kunt de opdrachten zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt, deze uitvoeren, filmen, uploaden naar het sociale platform en andere gebruikers uitdagen om de opdracht beter te doen. Zo kun je battlen met vrienden of onbekenden. Heb jij de opdracht het beste voltooid (of de meeste likes)? Dan ben jij de CityLegend van die opdracht! Hoe meer opdrachten je uitvoert, hoe hoger je komt in de ranking.
De toevoeging van augmented reality in deze reeds bestaande app geeft de gebruiker nog meer mogelijkheden en creativiteit voor het bedenken en uitvoeren van sporten of bewegingsopdrachten. Zo kun je door het vuur skaten, een parcours afnemen door augmented reality objecten, real life FIFA spelen en direct zien welke gebruiker de legend van die opdracht is. Het uitbreiden hiervan geeft een boost aan het bestaande platform en trekt nieuwe gebruikers, maar bindt ook bestaande gebruikers langer aan het platform waardoor we zitgedrag tegen gaan. Daarbij wordt de gebruiker beloond voor beweeggedrag en kan je punten, badges en levels verzamelen.
Lifelike en Home Solutions Soenens Cycling Team
Lifelike en Home Solutions Soenens Cycling Team slaan de handen in elkaar om met Augmented Reality technologie het home-training platform van de toekomst te bouwen, genaamd LIGHTNING.
Het ontwikkelen van de AR-game zal in verschillende stappen verlopen. De eerste stap is het opmaken van een game concept document waarin alle aspecten van het game beschreven staan. De tweede stap is het uitzoeken van de connectie tussen smart-trainer en Hololens (Bluetooth en WIFI). Als dit gelukt is zullen ze in stap 3 de renners en routes ontwikkelen. Eens ze de renners goed kunnen visualiseren met realistische snelheden en animaties, zullen ze de routes en 3D map bouwen. Hiervoor gaan ze Mapbox gebruiken om hoogtes via GPS coördinaten te simuleren. Daarna zullen ze in stap 4 de 3 verschillende training programma’s ontwikkelen. In stap 5 bouwen ze een user interface. Deze interface bestaat uit verschillende onderdelen, bijvoorbeeld het menu waar de gebruiker tussen een aantal locaties kan kiezen. De netwerking voor de multiplayer coach ervaring zal in stap 5 ontwikkeld worden via een Azure data stream server of Unity Photon implementatie. De rest van de applicatie wordt met feedback van partners verder op punt gezet.
Gezinssport Vlaanderen en Moonmonster
De AR-game heeft als doel gezinnen buiten op een leuke en laagdrempelige manier in beweging te krijgen. Het kan overal toegepast worden. De AR-game omvat 2 beweegcomponenten:
- Wandelen: De kern van de game wordt opgebouwd rond een wandeling met het gezin. Deze laagdrempelige beweegactiviteit wordt aantrekkelijker gemaakt voor jong en oud door toevoeging van een verhaallijn en game-elementen op basis van AR. De doorsnee gezinswandeling wordt nu in een handomdraai een spannende AR-belevingstocht.
- Beweegopdrachten: Tijdens de game zullen de deelnemers verschillende beweegopdrachten tot een goed einde moeten brengen om verder te kunnen. Bij deze opdrachten zullen verschillende beweegvaardigheden aan bod komen.
Appwise BVBA, Wandelsport Vlaanderen en To Walk Again
JUP (werknaam) is een virtuele AR-buddy die spelers motiveert tot bewegen of sporten. Elke speler wordt afhankelijk van zijn/haar fitheid, doelen en beperkingen in een gepast niveau geplaatst. Op basis van deze parameters krijgen ze adaptieve beweeg- en/of sportoefeningen aangeboden. Om een hoger niveau te bereiken kan de speler punten verzamelen door bepaalde afstanden te wandelen (van 100 meter tot 25km), oefeningen (van lichte stretchoefeningen tot cross-fit) uit te voeren of kennisvragen (gericht op blessurepreventie) op te lossen.
De speler kan vrij rondlopen met JUP, en kan ook routes laten voorstellen afhankelijk van het gebruikersniveau en tal van instelbare parameters (duur, lengte, type wegen). JUP toont hen bovendien ook de route in AR. JUP heeft oog voor blessurepreventie. Zo zal ze feedback vragen aan de spelers wanneer deze een hoger niveau bereiken en doorverwijzen naar professionals indien spelers aangeven last te hebben van pijnlijke gewrichten of spieren. Ook leert JUP de spelers hoe ze verantwoord kunnen sporten via kennisvragen.
DAE Studios, DAE Research en Skate Vlaanderen
RIDE-AR – an augmented Half Pipe Experience – verrijkt de bestaande indoor half-pipe met interactieve projectie in combinatie met state-of-the-art tracking hard- en software. Door middel van deze innovatieve toegevoegde laag kunnen we 1) op een laagdrempelige manier de correcte technieken bij beginnende skaters gaan aanleren via gamification, 2) ervaren skaters laten strijden tegen elkaar aan de hand van minigames en 3) het eyecatch gehalte van de skate-scene extra in de verf zetten.
Waar skate technieken nu 1-op-1 via begeleiders en peers worden aangeleerd, zal de RIDE-AR opleiden op maat van de beginnende skater. Daarnaast kan de opstelling op termijn gebruik worden voor promotiedoeleinden door bijvoorbeeld organisaties die skateboarden wensten te promoten en aan ledenwerving te doen.
Door de toenemende media-aandacht in het kader van de Olympische spelen wordt het skaten ook populairder buiten de skate community, wat opportuniteiten met zich meebrengt op vlak van nieuwe wervingen. Binnen de scope van deze Sport Vlaanderen AR oproep wordt gefocusseerd op de skateboard discipline maar aangezien half-pipes ook worden gebruikt door BMX’ers, steppers en inline skaters zit ook daar een markt voor RIDE-AR.
Contact
- Kris De Coorde
- Kennis- en Informatiecentrum Sport
- Stuur een bericht