Dé proeftuin voor innovatie in de sport

De Sportinnovatiecampus is dé plek waar sport, beweging en innovatie samenkomen. Gelegen op het Sport Vlaanderen domein in Brugge, is de Sportinnovatiecampus een dynamische en inspirerende omgeving die actoren die bezig zijn met innovatie in sport en beweging met elkaar verbindt. 

De Sportinnovatiecampus is een samenwerking tussen de Hogeschool West-Vlaanderen (Howest) en Sport Vlaanderen. Het is de missie van Sport Vlaanderen om zoveel mogelijk Vlamingen aan het sporten en bewegen te krijgen door een rijk en divers sportaanbod, inclusief exergames en nieuwe sport- en beweegvormen. Exergames zijn interactieve sport- en beweegtoepassingen die de aantrekkingskracht van videogames koppelen aan het plezier en de voordelen van fysieke activiteit. Alleen door te bewegen, kan je vooruitkomen in het spel, punten scoren en winnen. In de Sportinnovatiecampus exploreren we deze werelden en proberen we nieuwe sportconcepten uit. Na het uittesten wordt de verworven kennis gedeeld met de sportsector.

Sportscube for Active Gaming

De Sportinnovatiecampus creëerde de Sportscube for Active Gaming, een ruimte die bezoekers de mogelijkheid biedt exergames uit te oefenen. Exergames stimuleren beweging en zijn vaak intensiever dan ze op het eerste gezicht lijken. Kom naar hartenlust exergamen in onze Sportscube en ervaar hoe leuk en uitdagend dit kan zijn.  

Sportinnovatiemobiel

De Sportinnovatiemobiel trekt Vlaanderen en Brussel rond en waar hij halthoudt, wordt hij omgebouwd tot een innovatief sportcentrum waar tot twintig sporters per uur verschillende exergames kunnen ontdekken. De Sportinnovatiemobiel is een mobiele versie van de Sportscube for Active Gaming. Vanaf september 2024 wordt de Sportinnovatiemobiel beheerd vanuit de Sportinnovatiecampus.

Kennis- en Beleefdag AR in de Sport

Op donderdag 16 maart 2023 openden we de gloednieuwe HADO-arena op de Sportinnovatiecampus in Sport Vlaanderen Brugge. De opening was het hoogtepunt van de kennis- en beleefdag ‘Augmented reality in de sport’, waar geïnteresseerden uit de sportsector de mogelijke toepassingen van AR in de sport, waaronder ook vijf Vlaamse projecten, konden ontdekken.

Bij AR-technologie worden elementen digitaal toegevoegd aan een live – direct of indirect – beeld van de werkelijkheid. Er bestaan zowel in Vlaanderen als daarbuiten al enkele interessante sport- en beweegtoepassingen met augmented reality, en het potentieel ervan om de sportbeleving te vergroten lijkt eindeloos. De technologie wordt steeds laagdrempeliger, waardoor er voor jouw sportfederatie, -dienst of -organisatie ongetwijfeld al mogelijkheden zijn om augmented reality in te zetten om je werking te verbeteren of je aanbod te vergroten.

Een van de toepassingen die wereldwijd aan populariteit wint, is HADO, een intensieve en strategische 3x3-versie van trefbal, die je speelt met behulp van augmented reality. HADO is een unieke, toegankelijke en leuke exergame (een combinatie van fysieke inspanning en gaming) uit Japan, en de eerste teamsport in AR waar er al EK’s en WK’s van georganiseerd worden.

Sport Vlaanderen en Howest geloven in het potentieel van HADO om exergaming bekender en populairder te maken en openen daarom een HADO-arena in Brugge. Het werd toegevoegd aan het innovatieve sport- en beweegaanbod van de Sportscube for Active Gaming, de eerste exergaming-hal van het land. Deze kan gereserveerd worden door bijvoorbeeld sportclubs en sportdiensten die een originele sportactiviteit willen aanbieden, maar ook door mensen voor verjaardagsfeestjes of actieve familieactiviteiten, of door bedrijven voor teambuildings of bedrijfsevenementen.

“We laten geen kans onbenut om kinderen en jongeren die anders niet zouden sporten, toch in beweging te krijgen”, zegt Vlaams minister van Sport Ben Weyts. “Vaak worden computergames als de vijand gezien van sporten en bewegen. Hier laten we zien dat ze te combineren zijn en dat we zo meer kinderen en jongeren tot bewegen kunnen aanzetten.“