Aansprakelijkheid & Veiligheid
Aanleg en bewegwijzering
Het lokaal bestuur is verantwoordelijk voor de aanleg en bewegwijzering van de route. Hiervoor kunnen ze samenwerken met een externe partner, lokale club en/of vrijwilligersgroep.
De bewegwijzering wordt over de volledige afstand van de route en bijhorende lussen zorgvuldig aangebracht:
- Voor en na elke splitsing (incl. de aangepaste signalisatie voor kleurenblinden).
- Bij langere paden zonder splitsing een herhaling met een maximuminterval van 500m.
- Voor elke hindernis en/of mogelijke gevaarlijke situatie op of langs de route wordt er bijkomende signalisatie aangebracht om de gebruiker te informeren
- Bij de start van elke lus en bij de kruising van lussen worden de voorziene plaatjes met de moeilijkheidsgraad van de lus aangebracht.
- Bij het start- en eindpunt van de route en lussen alsook met een maximuminterval van 5km worden de plaatjes met verwijzing naar het Routemeldpunt aangebracht.

Kwaliteitsbewaking
- De gemeente/stad is verantwoordelijk voor de kwaliteitsbewaking en het onderhoud van de offroadfietsroute.
- Het lokaal bestuur volgt de meldingen gemaakt via het Routemeldpunt consequent op. Bijkomend kunnen reacties via het klantenfeedbacksysteem, dat aangeboden wordt via de website van Sport Vlaanderen, een indicatie geven over de kwaliteit van de route.
- Bij een mogelijke onveilige situatie op de route (bv. loshangende takken over het pad) die een gevaar kunnen betekenen voor de gebruikers, wordt de route meteen omgeleid of afgesloten. Potentiële gebruikers van de route worden zo snel mogelijk geïnformeerd via de beschikbare kanalen. Het lokaal bestuur neemt zo snel mogelijk actie om de gevaarlijke situatie op te lossen.
- De maximumtermijn voor het oplossen van niet dringende meldingen (bv. slecht zichtbare of verdwenen signalisatie) bedraagt drie weken. Indien de route in ondertussen niet berijdbaar is wegens het ontbreken van signalisatie, maakt het lokaal bestuur hiervan melding bij Sport Vlaanderen en wordt dit gecommuniceerd via de communicatiekanalen van het lokaal bestuur.
- Indien het niet haalbaar is om de meldingen binnen de drie weken op te lossen, neemt het lokaal bestuur contact op met de consulent Sportieve Vrije Tijd van Sport Vlaanderen. Afhankelijk van de invloed van de meldingen op de berijdbaarheid van de route kan er beslist worden om extra maatregelen te nemen teneinde de gebruiker goed te informeren (bv. extra melding aanbrengen op het startbord). In overleg met de consulent Sportieve Vrije Tijd van Sport Vlaanderen wordt een nieuwe timing afgesproken om de route in orde te stellen.
- Indien het lokaal bestuur er niet in slaagt om binnen de vooropgestelde termijnen en eventuele uitgestelde deadlines de route op orde te plaatsen, kan Sport Vlaanderen de route offline halen en/of de erkenning van de route intrekken.

Onderhoud
Jaarlijks worden er minstens twee onderhoudsbeurten uitgevoerd, waaronder snoeiwerken en maaien, om de paden toegankelijk en proper te houden. Het lokaal bestuur kan er voor kiezen om dit onderhoud zelf uit te voeren of uit te besteden aan een externe partner.
Daarnaast voert het lokaal bestuur één keer per jaar een grondige controle van de route uit, of laat dit uitvoeren. Tijdens deze controle worden zowel de staat van de paden, de veiligheid van de omgeving (zoals dode bomen, takken of geërodeerde paden) als de bewegwijzering nagekeken.

Veiligheid
- De route biedt maximale waarborgen inzake veiligheid. Zo worden o.a. drukke wegen en gevaarlijke kruispunten zoveel mogelijk gemeden en wordt een veilige afstand gehanteerd tot mogelijk gevaarlijke objecten (bv. prikkeldraad).
- Het lokaal bestuur heeft de zorgvuldigheidsplicht om gebruikers te informeren over de mogelijke risico’s op de route alsook de moeilijkheidsgraad van de lussen. Hiervoor maakt het lokaal bestuur gebruik van alle door Sport Vlaanderen ter beschikking gestelde signalisatiematerialen zoals startborden, gevaarsbordjes, hindernisaanduidingen, moeilijkheidsgraadaanduiding, sensibiliseringsborden, enzovoort.
- Voor technische zones maakt het lokaal bestuur een risicoanalyse op. Voor gebouwde hindernissen voorziet het lokaal bestuur een jaarlijkse keuring. Op basis van het keuringsverslag zal het lokaal bestuur mogelijks extra onderhoudswerken moeten uitvoeren om de veiligheid van technische mountainbikezone te garanderen. Het is aangeraden om een logboek bij te houden van de onderhoudsbeurten en keuringen.

Peter/meter werking
Het lokaal bestuur stelt een peter/meter aan die minstens zes keer per jaar de staat van de bewegwijzering en de route controleert.
Bovenop de peter- en meterwerking kan het aanstellen van vrijwilligers voor de kwaliteitsbewaking en het onderhoud van de route een meerwaarde betekenen.
Het lokaal bestuur sluit een BA-verzekering af voor de peter/meter en andere vrijwilligers die ingeschakeld worden voor de controle en/of het onderhoud van het parcours.
