Om als Multimove-organisatie erkend te worden, moet je voldoen aan een handvol voorwaarden. We sommen ze even voor je op.

Wie vraagt de lessenreeks aan

Sportclubs aangesloten bij een federatie, lokale besturen, kinderopvang, scholen en privéorganisaties kunnen een aanvraag tot erkende Multimove-organisatie indienen. Individuele personen kunnen geen erkenning krijgen en dus ook geen lessenreeks organiseren.

Leeftijd deelnemers

Het Multimove-aanbod richt zich tot kinderen in de leeftijdsgroep van 3 tot 8 jaar. 

Inhoud lessenreeks

In je lessen moeten de 12 fundamentele bewegingsvaardigheden in een jaar tijd ongeveer evenveel aan bod komt.

Je moet voldoende variatie brengen in het gebruikte materiaal, de inkleding, de omgeving en de moeilijkheidsgraad van de oefeningen.

Je mag niet focussen op sportspecifieke vaardigheden. Plezierbeleving staat centraal.

Tip: De digitale Multimove-lesgeversmap zit boordevol leuke en kwalitatieve activiteitenfiches. Gebruik ze als inspiratie voor het uitwerken van het aanbod. We stellen een selectie van enkele lesfiches digitaal ter beschikking. 

Duur lessenreeks

Om bewegen als gewoonte aan te leren is het belangrijk om de kinderen met regelmaat te laten bewegen. De kinderen krijgen verspreid over het sportseizoen minstens 20 sessies Multimove. Een sessie duurt minstens 45 minuten. Het aanbod keert wekelijks terug.

Een korte onderbreking van een lessenreeks, bijvoorbeeld door schoolvakanties, is mogelijk.

Wil je je Multimove-aanbod vergroten, dan zijn Multimovesportkampen een mooie aanvulling op je lessenreeks(en).

Multimovebegeleider

De kwaliteit van het aanbod staat voorop. De lesgever is dé bepalende factor hiervoor. Om een bekwame en gemotiveerde lesgever te garanderen verwachten we dat lesgevers de opleiding Multimovebegeleider (duur = 15u) volgen of gevolgd hebben bij de Vlaamse Trainersschool, of ermee gelijk gesteld zijn. Alle lesgevers beschikken over het attest.

Visibiliteit

Als je een Multimovelessenreeks organiseert, garandeer je voldoende visibiliteit voor Sport Vlaanderen op elke vorm van promotie (drukwerk, website, socialemediakanalen, ...):

  • je gebruikt de term 'Multimove' voor de benaming van de lessenreeks of het initiatief
  • het standaardlogo van Sport Vlaanderen staat op alle communicatie
  • je gebruikt de hashtag #sportersbelevenmeer

Je promoot het basisconcept Multimove met een verwijzing naar een wetenschappelijk onderbouwd programma. Je integreert de voorbeeldteksten die we ter beschikking stellen in de Multimovebibliotheek.