Korte inhoud van de workshop

Tijdens deze masterclass neemt Prof. Gooijers je mee in het verhaal van neuroplasticiteit: hoe het brein zich aanpast door training, herhaling, variatie en feedback. Geen droge theorie, wel een blik achter de schermen van hoe leren écht werkt, onderbouwd met recente inzichten uit neuro- en bewegingswetenschappen.

Denk aan:

  • hoe je als coach (onbewust) invloed hebt op hersenontwikkeling,
  • hoe motorisch leren verschilt bij jonge talenten, ervaren atleten, of sporters in revalidatie,
  • wat het nut is van cognitieve training,
  • en wat dit alles betekent voor hoe we training en feedback organiseren.

 

Aan de hand van een concreet sportvoorbeeld kijken we naar wat er zich afspeelt in het brein vóór die ene geslaagde prestatie. We koppelen dit aan jouw praktijk als coach: hoe kunnen we trainingen zó opbouwen dat ze het leervermogen van de hersenen maximaal aanspreken? Verwacht een mix van inspirerende inzichten, praktijkgerichte reflectie en interactief groepswerk. Samen verkennen we wat er werkt, en waarom.

Ook staan we stil bij hoe verschillende generaties sporters (denk: Gen Z en Gen Alpha) anders omgaan met leren, feedback en coaching. Of je nu werkt met jonge talenten, ervaren atleten of sporters in herstel: deze sessie laat je met een frisse blik kijken naar trainen, leren en presteren.

Biografie van de spreker

Jolien Gooijers is professor aan de KU Leuven en expert in motorische neurowetenschappen. Haar onderzoek focust op de neurale controle van beweging en de manier waarop het brein zich aanpast, oftewel neuroplasticiteit, ten gevolge van motorische training en revalidatie. Ze maakt gebruik van geavanceerde medische beeldvormingstechnieken om hersenveranderingen zichtbaar te maken.

Daarnaast is ze actief binnen het Leuven Instituut voor Sportwetenschappen (LISS), waar ze bijdraagt aan interdisciplinair onderzoek rond sportprestaties en gezond sporten.

Jolien Gooijers