Permanente mountainbikeroute

Criteria waaraan een mountainbikeroute moet voldoen:

  • Eén hoofdvertrekplaats in één rijrichting uitgestippeld
  • Max. 35km, een uitbreiding kan digitaal aangeboden worden.
  • Min. 50% onverharde, vlot berijdbare paden.
  • De route moet voldoende veilig zijn met respect voor de natuur en voldoende draagvlak door verschillende actoren.

Eigenschappen waaraan een mountainbikeroute idealiter moet voldoen:

  • Een goed gekozen startplaats met eventueel extra voorzieningen.
  • 70% onverharde paden.
  • Streven naar een goede afwisseling in terrein, ondergrond en gescheiden paden. 
  • De aanwezigheid van singletracks, reliëf en een mooie natuurlijke omgeving zijn een pluspunt.

Moeilijkheidsgraad van de lus:

  • Quotering van moeilijkheidsgraad: welke technische vaardigheden vereist zijn om de route te rijden.
  • Er bestaat geen verband met de kleur van de lus en de kleur van de moeilijkheidsgraad
  • De moeilijkheidsgraad wordt minimaal aangeduid op de website van Sport Vlaanderen en bij voorkeur ook op het startbord en bij de start van elke lus.
Mountainbiker in bos

Technische mountainbikezone

Een technische mountainbikezone is een afzonderlijke oefenzone met meerdere technische hindernissen (natuurlijk en kunstmatig), die deel uitmaakt van een mountainbikeroute of aangelegd wordt bij de start van de route. Zo voeg je extra beleving toe aan je mountainbikeroute en het kan je mountainbikeparcours een stuk aantrekkelijker maken.

Waarom zou ik een technisch parcours moeten aanleggen? Welke technische uitdagingen bestaan er? Hoe begin ik met de aanleg van een technisch parcours? En hoe zit het met het onderhoud? Een heleboel vragen waarop onze inspiratiegids het antwoord biedt en je door de belangrijkste stappen loodst.

Hier zie je enkele foto's van ons prachtige bikepark te Genk.

Permanente gravelroute

Criteria waaraan een gravelroute moet voldoen:

  • Eén hoofdvertrekplaats in één rijrichting uitgestippeld.
  • Min. één basislus met een afstand tussen de 30 en 60 km zodat ook beginnende en minder geoefende gravelbikers de mogelijkheid hebben om de route te rijden.
  • Het lokaal bestuur kan de keuze maken om de volledige afstand van de basislus te bewegwijzeren wat de laagdrempeligheid van het aanbod vergroot.
  • Extra lussen en grotere afstanden zijn mogelijk mits gemotiveerde en aantoonbare meerwaarde.
  • Minimaal 50% onverharde, vlot berijdbare paden met respect voor de natuur en voldoende draagvlak.
  • Deze extra lussen worden louter digitaal aangeboden d.m.v. een GPX-bestand.  

Eigenschappen waaraan een gravelroute idealiter moet voldoen: 

  • Goed gekozen startplaats met ev. extra voorzieningen.
  • 70% onverharde paden. 
  • Brede, vlot berijdbare paden en (veld)wegen in het groen met weinig tot geen singletracks in een autoluwe omgeving.
  • Natte stroken en modderstroken alsook hindernissen worden zoveel mogelijk vermeden.

Op de trajecten waar conflicten met medegebruikers kunnen ontstaan, neemt de inrichter maatregelen om de gebruikers te sensibiliseren. Sport Vlaanderen zal hiervoor extra borden ontwerpen binnen de bestaande hoffelijkheidscampagne ‘Hoffelijkheid gespot’.

Mannelijke gravelbiker in bosomgeving

Veldritparcours

Criteria waaraan een veldritparcours moet voldoen:

  • Min. 1,5km en max. 2,5 km en bestaan uit één of meerdere bewegwijzerde lussen.
  • Elke lus is in één rijrichting uitgestippeld.
  • Max. 50m ononderbroken gelopen hoeft te worden.
  • Het parcours bevat idealiter volgende hindernissen: Trappen, zandbak, boomstammen of balken.
  • Er is voldoende draagvlak en betrokkenheid van een wielerclub met jeugdwerking, erkend door Cycling Vlaanderen.

Eigenschappen waaraan een veldritparcours idealiter moet voldoen:

  • Het parcours bevat idealiter onderstaande hindernissen:
    • Wasbord, heuvels / kombochten, schuine kant, gracht en modderige sectie(s).
  • Goed gekozen startplaats met eventuele extra voorzieningen (zoals sanitair, parking of bevoorrading).
wielen van fietsen in de modder

Toelating van de eigenaar of beheerder

  • Het lokaal bestuur vraagt, als eigenaar van de route, steeds voorafgaande toestemming aan de eigenaar en/of beheerder voor de gebruikte paden en wegen.
  • De consulent Sportieve Vrije Tijd van Sport Vlaanderen kan ondersteuning bieden bij het aanvragen van bepaalde toelatingen (zie Ondersteuning vanuit Sport Vlaanderen).
  • De route maakt uitsluitend gebruik van paden die 100% toegankelijk zijn voor fietsers.
  • Als eigenaar van de route zorgt het lokaal bestuur ervoor dat voorafgaand steeds toestemming wordt verkregen van de eigenaars en/of beheerders van de gebruikte paden en wegen. 
  • Indien de route gebieden doorkruist die eigendom zijn van of beheerd worden door het ANB, verwijzen we naar de geldende aanvraagprocedure zoals voorgeschreven door het ANB.
  • Voor bijkomende ondersteuning bij het aanvragen van bepaalde toelatingen kan het lokaal bestuur beroep doen op de consulent Sportieve Vrije Tijd van Sport Vlaanderen. Meer informatie hierover is te vinden onder het luik Ondersteuning vanuit Sport Vlaanderen.

De meerwaarde en het draagvlak

De lokale meerwaarde voor de realisatie van een nieuwe offroadfietsroute alsook het lokaal draagvlak moet worden aangetoond. Dit omvat zowel de betrokkenheid van de plaatselijke fietsclub en/of -community als een voorbereidende analyse van de populaire fietsplekken via o.a. Strava (Metro).

Een voorafgaande toetsing met lokale actoren zoals sport-, mobiliteit- en milieudiensten en/of adviesraden wordt sterk aanbevolen. 

Cropped shot of a group of fit people joining their hands in unity at the gym

Contacteer ons

Jouw gegevens

Dit bericht wordt verzonden naar: Contacteer ons

alle velden verplicht invullen

Er zijn een aantal velden niet correct ingevuld.