Criteria

Criteria waaraan een skeelerroute moet voldoen: 

  • De route bestaat uit één of meerdere lussen van min. 20km en max. 35km. 
  • Elke route heeft een beginnerslus van 5km met één grotere lus.
  • Een uitbreiding op de maximumafstand van de route wordt louter digitaal aangeboden d.m.v. een GPX-bestand.
  • De route beschikt over één hoofdvertrekplaats in één rijrichting. Extra startplaatsen kunnen met een inrijtraject verbonden worden met een lus.
  • We streven naar een route die volledig verhard is (voorkeur asfalt) met weinig onderbrekingen/obstakels.
  • Om het (boven)lokaal draagvlak te garanderen, wordt de route ontwikkeld in samenspraak met de toeristische sector, de terreinbeheerders en de (lokale) skeelergemeenschap (skeelerclubs), Skate Vlaanderen en/of lokale ongebonden sporters.
  • Er is steeds voorafgaande schriftelijke toestemming vereist van alle eigenaars en de weg- en terreinbeheerder(s) voor openbare wegen, privé-wegen en andere doorgangen.
  • Enkel mits gemotiveerde en aantoonbare meerwaarde zoals o.a. de toevoeging van een extra stuk dat volledig verhard en vlot te rollen is, kan dit traject ook bewegwijzerd worden. Het team Sportieve Vrije Tijd zal hier de finale beslissing nemen op basis van de motivering.
  • De route moet voldoende veilig zijn waarbij drukke wegen en gevaarlijke kruispunten zoveel mogelijk vermeden worden. 
Tieners rolschaatsen indoor

Eigenschappen

Eigenschappen waaraan de route idealiter voldoet:

  • Een goed gekozen startplaats met eventueel extra voorzieningen zoals parkeerplaatsen, drinkwatervoorzienigheden of toiletten. 
  • Bij het vormgeven van de route wordt gestreefd om onderstaande situaties te vermijden:
    • Steile afdalingen en/of afdalingen.  
    • Opéénvolging van bochten.
    • Ronde punten.
    • Oversteekplaatsen.
    • Wegen langs bomenrijen.
    • Allerlei andere obstakels.
  • Daar waar conflicten met medegebruikers kunnen ontstaan, neemt de gemeente maatregelen om de gebruikers te sensibiliseren.
  • De gebruikte wegen zijn vlot berijdbaar bij normale weersomstandigheden.
Moeder en dochter rolschaatsen in park

Handbikers en andere gebruikers

Een handbiker heeft veel wensen en/of aandachtspunten die gelijklopend zijn met die van een skeeleraar. Een skeelerroute kan dus ook perfect toegankelijk zijn voor deze (sportieve) gebruikers. 

Aandachtspunten om extra rekening mee te houden, wil je de skeelerroute ook toegankelijk maken voor de handbikers: 

  • Voorzie aan de start een aangepaste parkingplaats voor personen met een beperking en zorg tevens dat er een toegankelijk toilet is.
  •  Langs de route wordt ook aangegeven welke horecazaken toegankelijk zijn voor handbikers en andere gebruikers met specifieke noden.
  • Hou er ook rekening mee dat de draaicirkel van een handbiker groter is, kondig hindernissen dus tijdig aan. 
  • Vermijd ook sluizen aan oversteekplaatsen of voorzie een alternatief. 
  • Een stalling voor aankoppelbikes kan een meerwaarde zijn. 
  • Aanduiden waar er oplaadpunten zijn voor elektrische batterijen.
Athletic stadium track and a race wheelchair on it.

Toelating van de eigenaar of beheerder

De skeelerroute maakt gebruik van paden die 100% toegankelijk zijn voor skeeleraars.

De gemeente, als eigenaar van de skeelerroute, vraagt steeds voorafgaand toestemming aan de respectievelijke eigenaars en/of beheerders van de gebruikte wegen.

Indien de skeelerroute een gebied doorkruist dat eigendom is van of beheerd wordt door ANB, verwijzen we naar de aanvraagprocedure zoals voorzien door het Agentschap.

De consulent Sportieve Vrije Tijd kan ondersteuning bieden bij het aanvragen van bepaalde toelatingen (zie ondersteuning vanuit Sport Vlaanderen).

Meisje met helm op rolschaatst op de weg

De meerwaarde en het draagvlak

De lokale meerwaarde voor de realisatie van de nieuwe skeelerroute alsook het lokaal draagvlak moet worden aangetoond. Dit omvat zowel de betrokkenheid van de toeristische sector, de terreinbeheerders en de (lokale) skeelergemeenschap (skeelerclubs), Skate Vlaanderen en/of lokale ongebonden sporters in de gemeente.

Een voorafgaande toetsing met lokale actoren zoals sport-, mobiliteit- en milieudiensten en/of adviesraden wordt sterk aanbevolen. 

Cropped shot of a group of fit people joining their hands in unity at the gym

Contacteer ons

Jouw gegevens

Dit bericht wordt verzonden naar: Contacteer ons

alle velden verplicht invullen

Er zijn een aantal velden niet correct ingevuld.