Communicatie en campagnes
Wil je het maximale halen uit een leuke lessenreeks, activiteit of evenement, dan is goede communicatie onontbeerlijk. Niet alleen je boodschap is belangrijk, maar ook moet je je doelgroep duidelijk afbakenen met je taalgebruik, je communicatiekanalen én je communicatiebeeld. Peddelsport Vlaanderen gebruikt bijvoorbeeld in haar tweejaarlijks magazine gezinsfoto's en heeft een speciale gezinsrubriek om hun gezinsvriendelijke sportaanbod te promoten.
Zo profileren ze zich als familiesport voor jong en oud én zetten ze hun beleid kracht bij. Ga jaarlijks na of de gekozen communicatie nog steeds de juiste is, of je de doelgroep ermee bereikt en of er nieuwe accenten gekozen moeten worden. Bekijk ook de optie om jullie aanbod te koppelen aan een grotere campagne of actiedag zodat je een nog groter bereik krijgt.
Bereik je doelgroep
Ga als sportdienst goed na welke boodschap(pen) je wil uitdragen en op welke manier je deze wil verspreiden. Daarbij zijn er meerdere aandachtspunten. We halen er drie kort aan en verwijzen graag verder door naar onze checklist rond communicatie.
Zorg voor een bereikbare sportplek door te communiceren hoe je op de locatie kan geraken (auto, fiets, te voet, met het openbaar vervoer) en pas de tijdstippen van het sportmoment aan aan de dienstverlening van het openbaar vervoer.
Communiceer gericht naar je doelgroep zodat gezinnen zich aangesproken voelen. Maak een duidelijk overzicht van de kosten, de familieprijzen, verdoken kosten en mogelijke tegemoetkomingen.
Wil je graag kansarme gezinnen met je communicatie bereiken? Bekijk dan samen met je communicatieverantwoordelijke welke kanalen het meest gezicht zijn om hen te bereiken. Betrek het OCMW, de buurtwerking, het jeugdhuis, het Huis van het Kind,... en andere mogelijke partners bij je communicatietraject.
Neem ook zeker de 5B's en mogelijke drempels door om je communicatie nog beter af te stemmen op je doelgroep.

Koppel je acties aan een campagne
Heb je een aanbod of actie lopen die je breed wil communiceren? Koppel deze dan aan één van de actiemomenten zodat je boodschap een nog groter bereik krijgt.
Zo kan je meer gezinnen naar je aanbod toe leiden door er op in te zetten tijden de Maand van de Sportclub. Deze actie gaat elk jaar door in de maand september en wordt mee gedragen door heel wat sportdiensten, sportfederaties en sportclubs.
De Internationale dag van het Gezin vindt plaats op 15 mei. De ideale dag om sportende gezinnen in de picture te zetten en andere gezinnen te inspireren om hier meer op in te zetten. Je kan er als sportdienst een evenement aan koppelen om je boodschap nog meer kracht bij te zetten.
De Internationale dag van de ouder vindt plaats op 1 juni. Als sportdienst kan je deze dag uitbreiden naar de Internationale dag van de sportouder en zo sportieve ouders en hun kroost in de bloemetjes zetten. Ook deze communicatie kan inspirerend werken en andere gezinnen aanmoedigen om samen te sporten.
