Aan de slag met actieve verplaatsingen

Zorg voor een omgeving waarin mensen zich makkelijk, veilig en duurzaam kunnen verplaatsen, met extra bescherming voor voetgangers, fietsers en andere kwetsbare weggebruikers:

  • Gezond Leven gebruikt de term gezonde mobiliteitsplanning waar stappers, trappers en openbaar vervoer centraal staan (STOP-principe).
  • Voor heel wat fietsinfrastructuurprojecten kan je via de Vlaamse overheid subsidies aanvragen. Het is belangrijk dat iedereen zich veilig kan verplaatsen naar school, het werk, het openbaar vervoer en vrijetijdsbesteding.
  • Met de buurtscan kan je nagaan welke buurt in jouw stad of gemeente potentieel heeft om actieve verplaatsingen te stimuleren.   
  • De toolbox Voetgangersplan helpt je op weg met een structurele aanpak op korte en lange termijn voor kleine en grote projecten.
  • Een gedragen mobiliteitsplan in jouw stad of gemeente? Neem een kijkje op Jonge Wegweters en betrek jongeren tussen 16 en 21 jaar bij het lokale mobiliteitsbeleid.
  • Ondersteuning nodig bij het ontwikkelen van een gezond mobiliteitsbeleid? Contacteer De Gezondheidsmakers in jouw regio.
  • De actieve verplaatsing en Modal Shift bieden een waardevolle invalshoek om met de Gezondheidscalculator Modal Shift maatschappelijke gezondheidswinst, uitgedrukt in euro, te berekenen bij de overstap van gemotoriseerd naar een actief transport.

 

Nog meer weten? 

Trage wegen verbinden

Om actieve verplaatsingen te stimuleren, gebruikt het Departement Zorg het principe van de 15-minutenbuurt. In maximum vijftien minuten wandelen of fietsen heeft iedere inwoner toegang tot essentiële functies: winkels, kantoren, scholen, gezondheidszorg, sport- en cultuurverenigingen. 

Trage wegen vormen een waardevolle schakel tussen functies zoals wonen, werken, school, winkels en ontspanning. Iedereen heeft baat bij veilige, toegankelijke trage wegen. Kinderen kunnen zelfstandig naar school of de bakker, ouders vermijden files door zich actief naar het werk te verplaatsen — wat meteen hun gezondheid ten goede komt. Ouderen voelen zich veiliger om in hun buurt op pad te gaan. Zorg er daarom voor dat trage wegen ook vlot bruikbaar zijn voor alle “wheelers”: gezinnen met kinderwagens, mensen met een rollator of rolstoel, skaters en anderen die zich op wieltjes voortbewegen. Alleen zo worden trage wegen écht inclusief en toekomstgericht.

 

Nog meer weten? 

Veilig naar school

Als gemeente of stad kan je tal van initiatieven nemen die ervoor zorgen dat kinderen zich veilig van- en naar school kunnen verplaatsen:

Praktijkvoorbeeld Bike & Ride: ter hoogte van een school kan je  “Bike & Ride” plekken voorzien en een brede stoep hanteren. Voor sommigen is dit de enige speelruimte en de basis van een sterk sociaal (buurt)netwerk (Urhahn, 2021). 

 

Nog meer weten? 

Veilig naar je sportclub of vereniging

Stimuleer actieve verplaatsingen naar sportclubs en verenigingen. Dit kan op verschillende manieren zoals een fietsstrippenkaart, een fietscampagnedag, een wedstrijd om zoveel mogelijk fietskilometers te verzamelen, etc.

Betrek de clubs actief bij het denkproces en waardeer hun initiatieven. Sporters kiezen immers nog te vaak voor de auto om naar de sportclub of sportaccommodatie te gaan. Ook aanpassingen op vlak van verkeersinfrastructuur kunnen het verschil maken en mensen stimuleren om actiever te bewegen en te sporten, ook richting de sportclub. Dé ideale opwarming!

In Nederland hebben ze recent Sportzones getest, waarbij men naast de hardware, software en Orgware op het sportpark, ook aandacht besteed aan de directe omgeving: bv. de openbare wegen naar een sportcomplex. Ook aanpassingen op vlak van verkeersinfrastructuur kunnen het verschil maken en mensen stimuleren om actiever te bewegen en te sporten, ook richting sportverenigingen. Dé ideale opwarming!

Veiligheid & voorzieningen

Zowel verkeersveiligheid als sociale veiligheid zijn belangrijk. Denk hierbij aan zichtbare haltes van het openbaar vervoer, goede oversteekplaatsen en langzame verkeersroutes afgeschermd van auto’s.

  • Voorzieningen zoals fietsenstallingen, oversteekplaatsen, oplaadpunten voor elektrische fietsen, P+R locaties langs de rand van de stad, geïntegreerde parking in een gebouw, Hoppin/Mobipunten etc. mogen niet vergeten worden.
  • Voorzie op geschikte plaatsen openbare toiletten, drankfonteinen, horecagelegenheid en rustplekken. Dergelijke voorzieningen zorgen voor een hoge verblijfskwaliteit en stimuleren ontmoeting.
  • Het project Vélonderweg stimuleert pendelaars om te kiezen voor de fiets door veilige, groene en aaneengesloten fietsroutes voor woon-werkverkeer te creëren.
  • Het project Hoppinstappers scant en verbindt veilige, functionele en aantrekkelijke wandelroutes met het openbaar vervoernetwerk in jouw stad of gemeente. 

 

Nog meer weten? 

Sociale inclusie

Via de campagne "Fiets voor Iedereen" gaat Het Netwerk Duurzame Mobiliteit de strijd aan tegen vervoersarmoede. Dien een project in waarbij je vervoersarmoede in jouw stad of gemeente tegengaat: bv. het organiseren van fietslessen, een leen- en deelsysteem voor fietsen, een fietsinzamelactie in jouw gemeente, etc. Projecten die goedgekeurd worden, ontvangen financiële steun uit het ‘Een Fiets voor Iedereen’-fonds én begeleiding bij het opstarten. Als sportclub kan je ook fietsen inzamelen voor kinderen die geen fiets hebben.

Dankzij Mobiel 21 en G-sport Vlaanderen vind je op G-fietst een overzicht van alle plaatsen in Vlaanderen waar je een aangepaste fiets kan huren of ontlenen, met of zonder bestuurder.

 

Nog meer weten? 

Young businesswoman riding to work on a bicycle along a residential street in her stylish slack suit and safety helmet in an eco-friendly mode of transport

Freija Maebe

Nelis Van Cappellen

Jouw gegevens

Dit bericht wordt verzonden naar: Freija Maebe

alle velden verplicht invullen

Er zijn een aantal velden niet correct ingevuld.

Jouw gegevens

Dit bericht wordt verzonden naar: Nelis Van Cappellen

alle velden verplicht invullen

Er zijn een aantal velden niet correct ingevuld.