De criteria voor 2018

Criterium 1

De sportdienst organiseert minstens één sportactiviteit waarin beleving centraal staat en die ook gericht is naar of open staat voor de niet-actieve burger.

Criterium 2

De sportdienst toont Vlaanderen waarom sporters in haar gemeente of stad meer beleven en stimuleert haar inwoners om hun sportbelevingsfoto’s te delen op sociale media (Facebook, Instagram, twitter, …), met vermelding van #sportersbelevenmeer.

Criterium 3

De sportdienst organiseert 1 of meerdere initiatieven om gezinnen aan het sporten te krijgen. Dit kan aan de hand van onderstaande thema’s:

    • sportieve kinderopvang (tijdens de sportles/training van de ouders)
    • sportieve ouderopvang (tijdens de sportles/training van de kinderen)
    • samen sporten (in gezinsverband)
    • samen een sport leren

Criterium 4

 De sportdienst promoot de Maand van de Sportclub en stimuleert de lokale sportclubs om originele initiatieven met extra beleving te organiseren in september.

Criterium 5

De sportdienst promoot de actie ‘Breng je sportclub naar school’ en stimuleert de lokale scholen om originele initiatieven te organiseren.

Criterium 6

De sportdienst werkt een belevingsactiviteit uit rond sporten in de natuur (vb. mtb, trail, watersport, paardrijden, lopen, ….).

Criterium 7

De sportdienst werkt rond sport op het werk. Dit kan zijn:

    • de actie ‘Sport op het Werk’ van Sport Vlaanderen promoten bij lokale ondernemingen (vb. deelname sport- en beweegscan, aanvragen promotiematerialen, …)
    • eigen personeel aanzetten tot bewegen en sport op het werk
    • een actieplan bedrijfssport opmaken en uitvoeren naar lokale ondernemingen.
    • zelf bedrijfssportactiviteiten organiseren

Voeg extra beleving toe aan je initiatief

Door meer beleving te koppelen aan je activiteit zorg je ervoor dat ook niet-sporters gemotiveerd worden om deel te nemen. Bovendien zorgt de extra laag beleving ervoor dat je activiteit meer opvalt in het ruime aanbod.

Hieronder vind je een aantal inspiratievoorbeelden.

Koppel een thema aan je activiteit of initiatief

Bepaalde perioden, feestdagen, enz. kunnen als inspiratie gebruikt worden. Daarnaast zorgt een extra thema (cultureel, toeristisch, culinair, ...) of een alternatieve of originele locatie voor een totaal andere beleving van je sportactiviteit.

 

Voorbeelden: Kerstmanloop, Valentijn-duoloop, lentewandeling met natuurgids, suppende of joggende stadsgids, culinaire wandeling, geanimeerde wandeling (vb. aan de hand van toneelstuk)

 

De gemeente Knokke-Heist maakt alvast handig gebruik van de Valentijnperiode en organiseert op 12 februari een 'Love bike and run'.

Creëer een magische (sport)wereld

Maak een activiteit aantrekkelijker voor kinderen door deze onder te dompelen in de fantasiewereld. Creëer een pirateneiland, een jungle, een sprookjesdecor (prinsen en prinsessen), ridders, .... Extra sfeerelementen zoals decors, muziek, kostuums maken het geheel af.

 

TC Heusden organiseerde op maandag 12 mei, samen met Tennis Vlaanderen, Piratentennis. Alle lesgevers waren verkleed als piraten, de kinderen werden geschminkt en er was zelfs een heus piratenkannon.

 

De gemeente Beerse toverde tijdens de kerstperiode zijn sporthal om tot een heus kinderparadijs.

Ouders en kinderen

Heel wat ouders staan tijdens de sportactiviteiten van hun kinderen langs de zijlijn.

Tracht als gemeente of sportclub (in mate van mogelijkheid) een gelijktijdig aanbod te ontwikkelen.

Bijvoorbeeld:

  • Organiseer een activiteit waar de ouders samen sporten met hun kinderen. Bijvoorbeeld: Multimove, wandelingen, joggings, mountainbiketochten, bike en run-activiteiten, trials, hindernisparcours, gemengde voetbalwedstrijd, ....
  • Organiseer een training voor de ouders gelijktijdig met de activiteit van de kinderen (op dezelfde locatie of in de buurt). Bijvoorbeeld: yoga-les voor de ouders terwijl de kinderen zwemles, turnles, basketbal, ... hebben.
  • Spoor ouders aan om ook thuis met hun kinderen te bewegen. Inspiratie: Multimove-kalender
  • Voorzie (sportieve?) opvang voor de kinderen tijdens de training van de ouders.

Voeg een ludiek accent of een uitdaging toe aan je activiteit

Voeg een ludiek accent toe of koppel een uitdaging aan je initiatief.

 

Voorbeelden:

  • Bied een combinatie aan van sport en ludieke opdrachten. Over de leeftijden heen of binnen bepaalde leeftijdscategorieën.
  • Koppel een goed doel of een uitdaging aan je initiatief.
  • Hou de instapdrempel van de activiteit zo laag mogelijk.

 

K. Kalmthout SK ging de uitdaging aan om 200 toeschouwers te verzamelen voor een vriendschappelijk G-voetbalwedstrijd. Met 350 toeschouwers slaagden ze glansrijk in hun opdracht. De opbrengst was voor de deelnemende G-voetbalploegen.

Promoot het gebruik van #sportersbelevenmeer bij je inwoners

Er zijn verschillende mogelijkheden om het gebruik van de #sportersbelevenmeer te promoten bij je inwoners. Elke gebruiker zal op zijn beurt andere sporters stimuleren om hun sportbeleving te delen of aanzetten tot sporten.

Enkele tips:

  • Publiceer ingezonden foto's met bepaalde hashtag
  • Koppel hier een wedstrijd aan.
  • Zet een activiteit of club in de kijker.
Terug naar boven