Herkenbare verhalen maken LGBTI+ bespreekbaar in sportclubs

16-05-2023

Op de Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie (IDAHOT) reiken we sportdiensten en -federaties nieuwe tools aan .

Op de Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie (IDAHOT) bouwt Sport Vlaanderen voort op de campagne die het vorig jaar lanceerde: ‘Mijn hart klopt voor de sport’. We focussen op datgene wat ons allemaal verbindt: de liefde voor de sport en het doel om van sportclubs nog meer dan tevoren plaatsen te maken waar iedereen zich thuisvoelt, ongeacht geaardheid, gender of geslacht. Daartoe reiken we sportclubs en sportfederaties herkenbare verhalen van jongeren aan en een educatief pakket die samen thema’s als geaardheid en gender makkelijker bespreekbaar kunnen maken.

In de sportclub is iedereen welkom

“Iedereen komt iedereen tegen in onze sportclubs: alle leeftijden, alle achtergronden, alle persoonlijkheden, alle geaardheden. Sport verbindt ons allemaal met elkaar”, zegt Vlaams minister van Sport Ben Weyts. “Onze sportfederaties en sportclubs doen ook grote inspanningen, zodat iedereen zich welkom zou voelen. Ze zijn vaak vragende partij voor nog meer ondersteuning en bij deze reiken we hen nog wat extra instrumenten aan. Ook zo zorgen we voor meer sportkwaliteit voor iedereen.”

In Vlaanderen zijn sportclubs er voor iedereen. Om dat te onderstrepen, lanceerde minister Weyts vorig jaar de campagne ‘Ons hart klopt voor de sport’. Onze sportsector zet al jaren volop in op inclusiviteit, en blijft dat onverminderd doen. Om de sportclubs daarin te ondersteunen, maakte Sport Vlaanderen samen met ED TV, een filmproductiebedrijf gespecialiseerd in het bespreekbaar maken van moeilijke thema’s, twee miniseries en een pedagogisch pakket.

Die miniseries (telkens drie afleveringen van tien minuten) vertellen verhalen van enkele jongeren in de sportclub. In de ene zien we Luka, een transjongen in een judoclub. Hij is kampioen, maar voelt zich slecht in zijn vel. Hij noemt het gevecht dat hij met zichzelf moet leveren ‘de zwaarste strijd van allemaal’. We zien hoe hij eerst zijn coach in vertrouwen neemt, die hem helpt om de volgende stappen te zetten. Hij kan rekenen op steun, maar oorspronkelijk ook op onbegrip bij zijn beste vrienden, die niet meteen begrijpen dat Luka een jongen wil zijn. In de tweede serie zien we Bowie, die een homoseksuele jongen is in een atletiekclub. Pas na een interventie van de API (aanspreekpersoon integriteit) en de trainer in de sportclub aanvaardt de groep Bowie. Eerder werd hij erg gepest.

Uit internationaal onderzoek van Out on the Fields blijkt dat acht op de tien al getuigen zijn geweest van homofobie in de sport. Daarom reiken we de sportsector verhalen aan die de thema’s bespreekbaar kunnen maken bij de jongeren in de sportclubs.

‘Praten lost meer op dan zwijgen’

De twee miniseries vertellen verhalen die uit het leven van de sportclub gegrepen zijn, vanuit het perspectief van tieners. De filmpjes staan vanaf vandaag samen met het educatief pakket op ons platform ‘Ons hart klopt voor de sport’. Het educatief pakket bestaat uit concrete tips en spelletjes die de jongeren zelf en hun coaches leren hoe ze aan de sfeer in de club kunnen werken, pestgedrag voorkomen en kwetsende opmerkingen counteren.

Sportclubs kunnen ook raad vragen aan collega’s en de API’s (aanspreekpunten integriteit) van de sportfederaties.

Net zoals vorig jaar zijn onze partners in deze campagne: Out for the Win, het Centrum Ethiek in de Sport en de Vlaamse Sportfederatie (Vlaamse Sportfederatie).

Op 25 mei organiseert Out for the Win een inspiratiedag, met een workshop voor federaties en sportclubs. Daarin kunnen ze uitgebreider kennismaken en uitleg krijgen over hoe ze deze thema’s bespreekbaar kunnen maken.

Deel deze pagina: